Friday, December 23, 2022

[RESEPI] AGLIO OLIO

Assalamualaikum.

Lepas duduk sendiri, hari-hari aku cuba masak walaupun tak pandai. Kemon, kita ada ramai guru kot. Omak den, Omak mentua den, kawan den, dan segala mak nenek sosial media den. Hahaha. Semua ni membantu ye. Alhamdulillah.

Untuk next resepi yang aku nak share, previously aku suka bolognese sebab rasa macam easy peasy je. Tapi lepas aku makan aglio olio, aku rasa ni TERPALING senang nak buat. In fact, kau ada garlic pun dah boleh buat. 

Jadi untuk mengelakkan aku lupa dikemudian hari (aku ni biasanya lupa), meh aku share resepi Aglio Olio ikut selera tekak aku and korang kalau nak tukar resepi tu, dipersilakan. Janji tekak and perut korang happy :)



Aglio Olio

Bahan-bahan:

Spaghetti (aku guna angel hair spaghetti)
Bawang putih
Mix herbs
Chili flakes
Black pepper
Garam
Minyak

Cara-cara Memasak:

1. Masukkan air ke dalam periuk dan didihkan.
2. Masukkan spaghetti kering, dan garam. Lebihkan garam biar air rasa sedikit masin. Rebus sehingga spaghetti lembut.
3. Tapis spaghetti dan tuang sedikit minyak zaitun dan kacau sebati supaya spaghetti tidak melekat.
4. Panaskan sedikit minyak.
5. Tumis bawang putih sehingga naik bau. Masukkan garam, mix herbs, chili flakes dan kacau sehingga naik bau. Masukkan udang/sotong, dan black pepper. Kacau.
6. Masukkan spaghetti, gaul sehingga sebati.


p/s: jangan biarkan sotong terlalu lama dalam pan.

2 comments: