Sunday, January 2, 2022

[RESEPI] Nasi Goreng Simple

 Assalamualaikum.

Aku dan nasi goreng berpisah tiada. Lagi-lagi nasi goreng yang sendiri masak tapi aku memang suka nasi goreng. Sedap, mudah kekdahnya. Gaul-gaul, setel.

p/s: aku tak pandai masak pun, jadi untuk kelangsungan perut aku dan FANS, aku main belasah jelah bahan-bahan tu.

Harini aku nak share resepi nasi goreng simple yang aku buat setiap kali tekak nak makan nasi goreng and bahannya mengikut apa yang ada dalam peti ais ye.

Bahan-bahan;

1 biji bawang besar - dipotong halus atau dadu

2 ulas bawang putih - dipotong halus atau dadu

Cili api - mengikut tahap kepedasan masing-masing

2 biji telur

Garam

Kiub ayam/ikan bilis

Kacang panjang - terpulang nak pakai banyak mana

Sedikit isi ayam

Nasi putih

Cara-cara;

  1. Panaskan minyak masak dan masukkan telur, gaul dan hancurkan sehingga masak. Angkat dan asingkan.
  2. Masukkan bawang besar, bawang putih, cili api, garam, kiub ayam/ikan bilis. Tumis sehingga naik bau.
  3. Masukkan ayam dan gaul sehingga masak. Masukkan kacang panjang, telur dan nasi. Kacau sehingga sebati.
  4. Tutup api, angkat nasi dan hidangkan. 
 

 Alhamdulillah cantik kejadiannya. Hehehe

No comments:

Post a Comment